Ako funguje algoritmus na sociálnych sieťach? Toto sú najdôležitejšie fakty

Ovládať fungovanie algoritmov na sociálnych sieťach je mimoriadne dôležité. Ide totiž o jeden z najdôležitejších prvkov, ktorý určuje, aký obsah sa ti bude zobrazovať. O čo vlastne ide a ako algoritmy fungujú? To všetko sa dozvieš v tomto článku!

Algoritmus na sociálnych sieťach si môžeš predstaviť ako komplexný systém, ktorý využíva rôzne dáta, metriky či umelú inteligenciu. Jeho cieľom je personalizovať obsah, aby sa ti vždy zobrazil taký, ktorý ťa najviac zaujíma. Dosiahne sa tým to, že stráviš na sociálnych sieťach pochopiteľne viac času, ako keby sa ti zobrazovalo niečo, čo ťa v konečnom dôsledku vôbec nezaujíma.

Nezabúdaj: Tak, ako fungujú algoritmy na jednej sociálnej sieti, nemusia fungovať aj na ďalšej. Pravidelne sa menia, vždy na základe potrieb a inovácií konkrétnej platformy.

Kvalitný a zaujímavý obsah vedie

Sociálne siete priam zbožňujú kvalitný a zaujímavý obsah. Aj to je dôvod, prečo ho dávajú do popredia a prečo ho uvidí väčšie množstvo ľudí. Ak si chceš aj ty vybudovať svoje publikum na sociálnych sieťach, pridávaj kvalitné a zaujímavé príspevky. Keď sa budú páčiť ľuďom, sociálne siete ich budú automaticky posúvať ďalej a ty tak získaš na popularite.

Na tvojich interakciách záleží

To, na čo dáš like a komentár si Facebook alebo Instagram veľmi dobre zapamätá. Na základe tvojich interakcií si vytvárajú sociálne siete históriu toho, aký obsah sa ti páči a aké máš preferencie. Algoritmy si tiež sledujú, ako dlho na niektorých videách stráviš. Pokiaľ rád sleduješ videá o varení, automaticky sa ti bude zobrazovať viac takýchto videí. Čo sa týka interakcií, okrem likov a komentárov sa berie do úvahy aj zdieľanie.

Hodnotenie obsahu podľa aktuálnosti

Novšie príspevky majú prednosť pred staršími. To znamená, že ak budeš na sociálnych sieťach pridávať obsah pravidelne, zvýši sa tým tvoja viditeľnosť. Ak by si pridával príspevky len raz za niekoľko týždňov a veľmi nepravidelne, algoritmy na sociálnych sieťach to neocenia a tvoj obsah jednoducho upadne do zabudnutia.

Najpopulárnejšie sú medzi ľuďmi videá

V dnešnej dobe sociálne siete obľubujú videá. Teda nielen algoritmy, ale hlavne používatelia. Ľuďom sa už totiž nechce čítať dlhé popisy k príspevkom. Nie je na to jednoducho čas alebo chuť. Preto sú ideálnym riešením videá.

Nebudeme si klamať, pravdepodobne aj ty radšej scrolluješ na sociálnych sieťach videá ako si čítaš siahodlhé popisy, všakže? Algoritmy vyhodnocujú videá hlavne na základe toho, koľko času na nich stráviš. Ak ich dopozeráš do konca, idú do popredia a tebe sa bude zobrazovať viac podobného obsahu.

Praktický tip: Algoritmy uprednostňujú kratšie videá, najpopulárnejšie sú do 30 sekúnd. Ak je vo videu hovorené slovo, ideálnym riešením sú aj titulky, ktoré doňho môžete pomocou aplikácie vložiť aj bezplatne. Vo videu je najdôležitejší ,,hook“, teda to, čo sa povie alebo zobrazí na začiatku. Aj podľa toho algoritmy hodnotia úspešnosť.

Algoritmy fungujú ako filtre

Fungovanie algoritmov nie je náročné, no je dôležité sa im prispôsobiť, hlavne, ak chceš rásť a mať väčšie publikum. Kľúčovým faktorom je však vedieť, že algoritmy fungujú ako filtre. Teda, nesledujú len interakcie, ktoré dávaš na sociálnych sieťach ty, ale aj to, čo sa páči tvojim priateľom a ako interagujú oni.

Samozrejme, obsah, s ktorým nejako neinteraguješ vyhodí z tvojich záujmov a nebude ti ho zobrazovať vo veľkom množstve. Ak si však preposielaš so svojimi kamošmi videá do správ, aj to algoritmy pozorne sledujú, pretože zdieľanie sa považuje za jednu z najväčších interakcií.

Tento projekt/túto aktivitu podporilo PDCS cez Program Digitálneho Aktivizmu, podporeného Google.org. Hlavný koordinátor: TechSoup Europe.